October 18, 2023

Psiholog. Psihoterapeut Maria Stefania Boldea specializata in Terapie Sistemica pentru Familie: Cuplu si Copii

COMUNICAREA EFICIENTA
Autor: MARIA STEFANIA BOLDEA. Psihoterapeut

Nu vorbi la manie, asteapta pana te calmezi si lamureste lucrurile cand ai mintea limpede si nu esti sub impulsul maniei si a emotiilor puternice. 

Vorbeste la persoana I. in dreptul tau ! nu in dreptul celuilalt: “eu…..” 

Impartaseste emotiile, sentimentele si gandurile tale: “eu ma simt… cand…” , “eu in situatia asta cred ca…” , “ situatia asta ma face sa gandesc …. “ 

Cere feedback: “ce crezi tu despre asta ?” “tu ce parere ai ?” 

Motiveaza-ti spusele, subliniaza importanta anumitor fapte pentru tine, da exemple clare in termeni de fapte si actiuni, nu generalitati. 

Exprima/ti nevoile, asteptarile pe care le ai de la celalalt, dorintele cat se poate de clar, in termeni concreti: comportamente, fapte, actiuni ! nu generalitati. 
Nu ceri lucruri vagi, emotii, atitudini, ambiguitati. 
Fii concis, clar, direct in formularea cererilor tale. 

Nu considera ca celalalt ar trebui sa stie !!! e responsabilitatea ta sa ii spui ! nu poti sa te superi ca n/ai primit un lucru care nu l/ai cerut mai intai. 

Asigura/te ca celalalt a inteles ce ai vrut tu sa spui, pune intrebari de clarificare. 

Comunica intentiile care le ai, cu privire la situatia respectiva, traseaza granite clare si sanatoase intre tine si cei din jur, 
comunica lucrurile care consideri ca sunt inadmisibile si masurile care esti gata sa le iei in acesta situatie pentru a/ti fi respectata demnitatea ta ca fiinta umana. 
Acest lucru este responsabilitatea ta nu a celuilalt. 

Nu pune intrebarea “de ce ?” pt ca il pune pe celalalt la zid, il provoaca sa gaseasca scuze si sa se apere ceea ce duce la o ruptura in comunicare. 

Asculta pana la sfarsit ce are celalalt de spus, nu il intrerupe, chiar daca nu esti de acord cu ceea ce spune si nu iti place ceea ce auzi. Exerseaza autocontrolul si rabdarea. 

Nu fa interpretari, generalizari, nu pune etichete, nu considera de la inceput ca sti deja ce are celalalt de spus. FII CURIOS. 
Cultiva/ti aceasta atitudine in relatiile cu oamenii din jurul tau, de a fi curios sa afli ce au de spus. 

Critica comportamentul celuilalt, nu persoana. Fa dinstinctie intre cele doua. 

Cand ti se aduc reprosuri nu le respinge, ci relativizeaza/le. Ex. “intodeauna intarzii la servici..” raspunzi cu “este adevarat ca UNEORI intarzii la servici, dar de multe ori sunt punctuala.. “ 
“esti o uituca…” raspunzi cu “este adevarat ca uneori se intampla sa uit dar…de cele mai multe ori imi amintesc lucrurile importante” 
Un astfel de raspuns dezamorseaza admosfera si creaza punti de comunicare cu celalalt, prin atitudinea ta. 

Daca doriti sa faceti o programare la cabinetul psihologic sau aveti intrebari 
tel: 0726 227 085